Η ψυχολογία του web design / Μέρος Β: Το περιεχόμενο

Συνεχίζοντας τη σειρά των άρθρων που πραγματεύονται το θέμα της ψυχολογίας του web design, σήμερα θα αναφερθώ στη σημασία του περιεχομένου. Υπενθυμίζω ότι πριν από λίγες ημέρες ασχοληθήκαμε εκτενώς με το πόσο σημαντική είναι η επιλογή των σωστών χρωμάτων, κατά τη διαδικασία σχεδιασμού ενός website. Ας περάσουμε λοιπόν στο δεύτερο μέρος, που δεν είναι άλλο από…

Β. Το περιεχόμενο

Ήδη από το 1996, ο Bill Gates είχε γράψει κάτι που μέχρι σήμερα διατηρεί τη σπουδαιότητά του αναλλοίωτη, στον διαδικτυακό κόσμο: «Content is king» – Το περιεχόμενο είναι ο βασιλιάς. Και –όσο και αν μπορεί να αντιπαθείς τον Gates, τη Microsoft ή τα βαρύγδουπα γνωμικά– μάλλον είχε δίκιο.

Content is King — Bill Gatesimage: craigbailey.net

Σκέψου ότι τα πάντα κινούνται γύρω από το περιεχόμενο των σελίδων. Εκεί βρίσκεται η σημαντική πληροφορία. Όταν θέλεις π.χ. να φτιάξεις γιουβαρλάκια, αναζητάς το περιεχόμενο, που δεν είναι άλλο από τη συνταγή για γιουβαρλάκια – όπου περιεχόμενο είναι το κείμενο, οι φωτογραφίες, το βίντεο με τη διαδικασία προετοιμασίας ή ένα ηχητικό απόσπασμα (αν και δεν μπορώ να σκεφτώ γιατί να προσθέσεις ηχητικό απόσπασμα σε μια συνταγή για γιουβαρλάκια). Άλλο παράδειγμα: όταν θέλεις να αποφασίσεις τι θα κάνεις τη βραδιά των Χριστουγέννων, κάνεις αναζήτηση στο Google για «stand up comedy Χριστούγεννα» και καταλήγεις να διαβάζεις μια σελίδα με πληροφορίες για την παράσταση «Cineλθετε Xmas Special» στο Coronet. Τι είναι αυτές οι πληροφορίες; Περιεχόμενο. Και ναι, αν με ρωτάς, εγώ θα πάω γιατί μου αρέσει πολύ το έξυπνο χιούμορ του Διονύση Ατζαράκη.

Το περιεχόμενο είναι ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς, λοιπόν, και στο θέμα του web design ισχύει ένας κανόνας: το περιεχόμενο καθοδηγεί το design. Ξέρεις γιατί; Επειδή αυτός που καταλήγει στο site σου –είτε μετά από αναζήτηση είτε από κάποιο link στο Facebook– το κάνει επειδή τον ενδιαφέρει η πληροφορία που θα του δώσεις. Το web design εδώ παίζει τον κρίσιμο και χρήσιμο ρόλο του να τον βοηθήσει να τη βρει ευκολότερα. Είναι, δηλαδή, ένας διάμεσος ανάμεσα στον χρήστη και στις πληροφορίες, προκειμένου να τις ανακαλύψει και να περιηγηθεί σε αυτές άνετα και ξεκούραστα – χωρίς, δηλαδή, να είναι αναγκασμένος να σκρολάρει επί 2 λεπτά σε μια σελίδα με ατελείωτο κείμενο.

Η ψυχολογία του web design / Μέρος Β: Το περιεχόμενο

Καταλαβαίνεις, φυσικά, τι αντίκτυπο έχει το καλό design: ο επισκέπτης μπαίνει στο όμορφο website σου, βρίσκει εύκολα αυτό που θέλει, δεν χάνει χρόνο, τα γραφικά του προσφέρουν μια ξεκούραστη εμπειρία όσο τραβάει τις πληροφορίες και τις βάζει στον εγκέφαλό του· φεύγει, με άλλα λόγια, ευχαριστημένος. Και πιθανότατα πρόθυμος να ξαναέρθει.

Το περιεχόμενο θα πρέπει να είναι οργανωμένο, καθαρό και τακτοποιημένο. Έτσι δεν θα κουράζει και θα προσφέρει τη μέγιστη βοήθεια στον ανήσυχο επισκέπτη, που το τελευταίο πράγμα που θέλει να αντιμετωπίσει είναι ένας κυκεώνας ακατάστατων πληροφοριών.

Στο πλαίσιο των παραπάνω, αρκετοί επαγγελματίες του χώρου υποστηρίζουν με σθένος ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση ένας web designer να σχεδιάζει χρησιμοποιώντας τα γνωστά Lorem ipsum αντί για τα πραγματικά (και τελικά) κείμενα που θα χρησιμοποιηθούν στο website. Μπορείς να διαβάσεις εδώ την άποψη της content specialist Kristina Halvorson, που αναλύει αρκετά αυτό το θέμα μέσω συνέντευξης, αλλά και να δώσεις βάση σε αυτό το tweet του web designer Jeffrey Zeldman:

Πρόσεξε τι λέει: Το περιεχόμενο προηγείται του design. Design εν απουσία περιεχομένου δεν είναι design, είναι διακόσμηση.

Κλείνοντας, θα σου υπενθυμίσω πως όλα τα παραπάνω δεν είναι «κούφια λόγια», αλλά εξυπηρετήσουν έναν βασικό σκοπό: να βελτιστοποιήσουν στο μέγιστο βαθμό την εμπειρία του επισκέπτη, ώστε να επηρεαστεί ανάλογα και η ψυχολογία του.

Μην ξεχνάς ότι αυτή η άτιμη η ψυχολογία είναι πιθανότατα που θα τον μετατρέψει από επισκέπτη σε πελάτη!

Resources:

 

Advertisements

2 thoughts on “Η ψυχολογία του web design / Μέρος Β: Το περιεχόμενο

  1. Παράθεμα: Η ψυχολογία του web design – Μέρος Γ: Ο χώρος | web stories

  2. Παράθεμα: Η ψυχολογία του web design – Μέρος Δ: Η τυπογραφία | web stories

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s