Η ψυχολογία του web design / Μέρος Α: Το χρώμα

Τελικά, τι είναι το «καλό web design»; Αυτό που κάνει το website όμορφο, την ανάγνωση των κειμένων άνετη και την πλοήγηση εύκολη; Σίγουρα, όλα αυτά… και κάτι ακόμα.

Ένα καλό web design θα πρέπει, εκτός από όλα τα παραπάνω, να δημιουργεί συναισθήματα, και μάλιστα θετικά συναισθήματα για το website, το προϊόν ή την εταιρεία. Με άλλα λόγια, στο σχεδιασμό ενός website θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η ψυχολογία του επισκέπτη.

Πώς θα γίνει αυτό; Και πώς θα δημιουργήσεις ένα website που θα κάνει τον επισκέπτη να θέλει να επιστρέψει;

Λοιπόν, αυτή θα είναι μια σειρά άρθρων, στα οποία θα αναφερθώ στο χρώμα, στον χώρο, στο περιεχόμενο και στην τυπογραφία. Για το καθένα από αυτά θα αφιερώσω διαφορετικό άρθρο, γιατί οι πληροφορίες είναι αρκετές και χρειάζεται οργάνωση και άνεση – όπως ακριβώς και με το καλό web design… 😉

A. Το χρώμα

Το ξέρω. Όταν φτιάχνεις website για μια εταιρεία ή ένα συγκεκριμένο προϊόν, δεν μπορείς να κάνεις «τα δικά σου» και να ξεφύγεις από τα χρώματα-κατατεθέν της εταιρείας ή του προϊόντος. Φαντάσου, π.χ., να έπρεπε να φτιάξεις site για τις μπανάνες Chiquita (έτσι μου ήρθε, επειδή μου αρέσουν μάλλον) και να γέμιζες τις σελίδες με ροζ χρώμα. Θα ήταν ωραίο; Μάλλον όχι, αλλά γούστα είναι αυτά. Θα ήταν ταιριαστό με την Chiquita; Όχι. Όπως θα δεις και μόνος σου εδώ, το website της Chiquita Greece έχει ως βασικά χρώματα –σωστά μάντεψες– το κίτρινο και το μπλε.

Τι μπορείς να κάνεις, λοιπόν; Σίγουρα, όχι να χρησιμοποιήσεις μόνο τα χρώματα του brand και να προκαλέσεις έτσι πονοκεφάλους, ζαλάδες και κρίσεις επιληψίας. Φαντάσου ένα website με κίτρινο όλο το φόντο και όλα τα γράμματα μπλε. Προσωπικά, στη σκέψη και μόνο νιώθω έναν πονοκέφαλο.

Δες τι έκαναν οι τύποι στην Chiquita – για να μην παρεξηγηθώ, δεν παρουσιάζω αυτό το website ως παράδειγμα εντυπωσιακού site (κάθε άλλο, απέχει μακράν), ούτε βέβαια με έχουν πληρώσει· πραγματικά μου αρέσουν οι μπανάνες Chiquita. Λοιπόν, βλέπεις ότι το φόντο του κειμένου σε αυτή τη σελίδα δεν είναι κίτρινο, αλλά άσπρο; Σωστό. Γιατί είναι πιο ξεκούραστο και σίγουρα πιο φιλικό προς το ανθρώπινο είδος, σε σχέση με το κίτρινο φόντο.

Ανακεφαλαιώνοντας: χρησιμοποιείς και ουδέτερα χρώματα στο design – άσπρο, μαύρο, γκρι. Σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος που συνδυάζονται μεταξύ τους τα χρώματα, αλλά και η απόχρωση των χρωμάτων, το πόσο φωτεινά ή σκούρα είναι, κ.τ.λ., όλα πρέπει να συμβάλλουν σε ένα αποτέλεσμα που θα αποτυπώνει το συναίσθημα που θέλουμε να προκαλέσει το website:

  • Σοβαρότητα και κύρος;
  • Ανάλαφρη διάθεση και χαρά;
  • Χαλάρωση και ηρεμία;

Η χρήση των σωστών χρωμάτων μπορεί να κάνει τον επισκέπτη να αναλάβει δράση. Πίστεψέ το – μπορεί όντως να το κάνει. Η ψυχολογία των χρωμάτων παίζει μεγάλο ρόλο στο να πειστεί κάποιος να κάνει κάτι. Κι εδώ, για να εξηγηθώ, δεν εννοούμε να τον πιέζει να κάνει κάτι, αλλά να τον παροτρύνει.

«Καταλήγουμε ασυναίθητα στο αν μας αρέσει κάτι μέσα σε 90 δευτερόλεπτα – και το μεγαλύτερο μέρος αυτής της κρίσης βασίζεται στο χρώμα»

Το ήξερες ότι, κάθε φορά που βλέπεις ένα χρώμα, προκαλούνται αλυσιδωτές αντιδράσεις στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σου; Εκλύονται ορμόνες στον θυρεοειδή αδένα, προκαλώντας έτσι συναισθήματα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά σου.

Μια έρευνα που ίσως διεξήχθη* κατέληξε σε ένα τρομακτικά ενδιαφέρον συμπέρασμα (αν ισχύει): οι άνθρωποι καταλήγουν ασυναίθητα στο αν τους αρέσει κάτι (άνθρωπος, προϊόν, περιβάλλον) μέσα σε 90 δευτερόλεπτα από τη στιγμή που το αντικρίζουν για πρώτη φορά – και το 62-90% αυτής της κρίσης βασίζεται στο χρώμα και μόνο.

* Βρήκα πολλές αναφορές σε μια έρευνα κάποιου «CCICOLOR – Institute for Color Research», ωστόσο δεν έχω βρει πουθενά την ίδια την έρευνα. Έστειλα ερώτηση στην εταιρεία και περιμένω απάντηση, οπότε και θα γίνει το απαραίτητο update στο παρόν άρθρο. | UPDATE: Η σελίδα της εταιρείας στο Facebook είχε την ευγενή καλοσύνη να μου επιβεβαιώσει πως η έρευνα αυτή όντως διεξήχθη, απλώς ακόμη δεν έχει ψηφιοποιηθεί, γι’ αυτό και δεν τη βρήκα στο internet.

Θα σου αναφέρω απλά ένα case study. Η συμβουλευτική SEO εταιρεία MOZ άλλαξε το χρώμα ενός κουμπιού call-to-action από πράσινο σε κίτρινο. Αποτέλεσμα: 187,4% αύξηση στα conversions (= «μετατροπές», τελικές ενέργειες από τον επισκέπτη, όπως η συμπλήρωση μιας φόρμας επικοινωνίας, η εγγραφή στο newsletter κ.ά.) στο website.

Σκέψου το: με μια απλή αλλαγή χρώματος σε ένα κουμπί, είχαν περίπου τριπλάσιες μετατροπές (+200% = τριπλάσιες, σε περίπτωση που κάποιοι μπερδεύεστε με τα μαθηματικά όπως εγώ).

Λοιπόν, να μην γράψω άλλα γιατί το άρθρο έγινε ήδη μεγάλο (και δεν θέλω να σε κουράσω, γιατί θέλω να ξαναέρθεις). Μπορείς να πας ακόμα παραπέρα και να διαβάσεις αυτά και περισσότερα στα links που ακολουθούν.

Και… όπως είπαμε: βάλε χρώμα στη ζωή σου στα websites σου!

Resources:

Advertisements

2 thoughts on “Η ψυχολογία του web design / Μέρος Α: Το χρώμα

  1. Παράθεμα: Η ψυχολογία του web design / Μέρος Β: Το περιεχόμενο | web stories

  2. Παράθεμα: Η ψυχολογία του web design – Μέρος Γ: Ο χώρος | web stories

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s